קריסת הבניין בחולון הולידה שאלות רבות הנוגעות לבטיחות המבנים בישראל, האחריות והפיקוח, כמו גם שאלת הפיצוי שנותרה פתוחה. הבניין בחולון שפונה באחריות וקרס יממה אחת לאחר מכן בסך הכל, הוא מבנה בן עשרות שנים, שנשא על גבו ליקויים ובלאי לאורך שנים ארוכות בטרם קרס עד היסוד. תחזוקה נכונה, חיזוק המבנה והשקעה בו מבעוד מועד, על ידי הדיירים באופן עצמאי או במסגרת פרויקט התחדשות עירונית/ תמ"א, יכולה הייתה למנוע את האירוע שבזכות ערנות וקבלת החלטות נכונה לא הביא לאבדות בנפש.
בטיחות בענף הנדל"ן מתחילה כבר בשלב הבנייה, כאשר חוקי הבינוי נותנים דגש ומפרטים תקנות על תקנות הנוגעות הן לבטיחות העובדים באתר, והן לנהלים ולסטנדרטים של בניה, שנועדו להבטיח את איכות ועמידות המבנה, ובטיחות השוהים בו, לאורך שנים ארוכות.
צרכי הבנייה ומצוקת הנדל"ן הביאו לפיתוח שיטות בנייה מתועשות מהירות יותר, אשר משלבים בנייה קלה ומודולרית, ומצויים לעתים בשטים האפורים של הפיקוח והבקרה. יחד עם זאת, אירועי בטיחות וליקויים במבנה אשר יימצאו בהמשך, ימצאו את דרכם בחזרה אל הגורם מבצע, היזמים והחברה הקבלנית שהייתה אמונה על הקמת הפרויקט.
הדרכות בטיחות
אחד מן הכלים המובילים כיום בענף הבנייה ובתעשיות השונות, הן הדרכות בטיחות שוטפות, המועברות על ידי גורמים חיצוניים לארגון, תוך התאמה אישית לצרכים ולסיכונים הנוגעים לענף בכלל ולארגון בפרט.
הדרכות בטיחות לעובדים הם חלק ממערך בטיחות רחב וכולל, אשר מספק לעובדים כלים ישימים והנחיות ברורות, תוך ריענון תקופתי, להתנהלות באתר ובמקום העבודה, תוך התייחסות למגוון אלמנטים אשר רלוונטיים לעבודתם ולפעילותם היום יומית.
חשוב לציין כי הדרכות הבטיחות בענף הבנייה נוגעות לבטיחות העובדים והשוהים באתר, עוסקת בחוקי ותקנות הבטיחות, עזרים ומוצרי מיגון, הפעלת ציוד וקבלת הכשרה מתאימה לביצוע התפקיד, ואינה נוגעת באיכות הבנייה ועמידות ובטיחות המבנה. הטיפול וההתייחסות לאלה מצויים בחוק התכנון והבנייה, המתייחס לשלל נושאים החל משלב קבלת ההיתר, אופן הגשת הבקשה, הדרישות ובעלי הסמכויות, בוחן תקנות סניטריות, גודל מבנה וחלוקה לחללים, אוורור, מערכות מיגון מפני אש, הגנה מנפילה ומגובה, מסלולי מילוט בעת חירום, תשתיות, איטום ובידוד ותקנות רבות נוספות.
מלבד הכלים והגברת רמת הבטיחות באתר שמספקות ההדרכות הללו, הן גם מהוות הגנה משפטית ליזמים ולקבלנים בפרויקט, ומוכיחות נכונות, הקפדה ומתן דגש על נושא הבטיחות- במקרה שיעמדו למבחן.
האחריות על מבנים קיימים
כאשר מדובר על מבנים בני עשרות שנים אשר מאבדים מיציבותם וניכרת סכנה בשימוש בהם, שאלת האחריות היא מעט מורכבת, שכן מדובר במבנים בבעלות פרטית. ביטוח סטנדרטי לדירות עשוי להיות לא מספק, שכן הביטוח מעניק פיצוי באירועים מוגדרים דוגמת הצפה, שריפה, אסון טבע ואחרים, אולם לרוב אינו כולל כיסוי במקרה של בלאי טבעי ובוודאי קריסה.
המעה למבנים אלה צריך להתקבל הרבה בטרם אירוע קריסה, שהוא מטבע הדברים חריג ואינו נפוץ, כי אם כבר בשלב זיהוי הליקויים. מומלץ כיום לבצע פרויקט של שימור וחיזוק המבנה לכל מבנה מדי 10-15 שנים, במימון הדיירים תוך חלוקת הנטל, כאשר פעולות תחזוקה, חיזוק ושימור יבטיחו את עמידות המבנה ובטיחותו לאורך זמן. בישראל ישנם גם לא מעט מבנים ישנים במיוחד אשר לא זכו לטיפול כזה ונושאים ליקויים בטיחותיים ואחרים אשר הם כבר ברמת סיכון, ועלות התיקונים והחידוש גבוהים ואינם ברי השגה עבור הדיירים. במקרים הללו מומלץ לפנות אל הרשות העירונית במטרה לבחון סיוע עירוני לפרויקט שימור מבנים, היתכנות להשתלבות בפרויקט תמ"א 38 או בפרויקט פינוי בינוי. הרשות אמנם אינה אחראית על בניינים בבעלות פרטית, אולם אחראית לשלום ולבטיחות התושבים בעיר, כמו גם על חזות העיר כולה.